torsdag 13 november 2008

Spelhösten fortsätter

Så där ja, nu har en hel del spel lagts till handlingarna. Fable 2, Brothers in arms och Crysis Warhead har recenserats(det betyder dock inte att jag är helt klar med dem, framför allt inte Fable 2). Fallout 3 och Mirrors Edge är det som spelas just nu. Och tyvärr har jag Fifa Manager 09 också. Inte för att jag tror det är ett dåligt spel, utan för att jag hellre vill spela de andra spelen. Fallout 3 har så här i början väldigt många likheter med Bethesdas Oblivion. Kanske inte helt förvånade egentligen, men i början av spelet finns det framför allt en scen som verkligen får mig att tänka på Oblivion. Och det är faktiskt inte helt dåligt. I övrigt ligger spelet fortfarande på plus, men mer om Fallout 3 i nästa veckas Gejm.
Mirrors Edge dök upp på radion igår och jag har spelat ett litet tag. Spelet känns nytt och gammalt på samma gång. Dels känns upplägget att springa över hustak i första personsvy och faktiskt undvika motståndare nyskapande. Men å andra sidan är spelet ett plattformsspel och det är ju en väldigt gammal genre. Det känns lite som att spelet bjuder in mig till en speed run, något jag inte är helt sugen på. Jag vill ju trots allt se mig omkring i världen innan jag springer vidare.
Hittills har jag inte lyckats få någon relation till Faith, men om det kommer kan jag redan nu säga att spelet kommer få klart godkänt. Mest för att det är en hissnande upplevelse att springa runt i vad som bäst kan beskrivas som en überdesignad lekplats till stad. Allt är stilrent och vyerna underbara. Jag tror att det bara är en svensk spelstudio som skulle kunna skapa den här typen av design. Det enda som fattas är lite ljusa trädslag och stearinljus och det skulle kunna vara vilken stockholmsk hotellreception som helst. Men häftigt blir det. Dessutom känns kontrollen gjuten.
Det kanske märks att jag hoppas en del på det här spelet. Det hade varit roligt om Dice lyckades med det här ganska abitiösa projektet och att EA fortsätter finansiera lite mer udda spel. Annars är jag rädd att vi bara kommer få se uppföljare i framtiden. Uppföljare till sportspel och andra världskriget-shooters. Och det är faktiskt inte kul i längden.

Inga kommentarer: