onsdag 9 juli 2008

Metal och mörker

Nu är jag färdig med Metal Gear Solid. Och det är ganska skönt att inte ha det hängande över sig längre. Inte för att det är ett dåligt spel, eller ens ett spel med brister. I början var jag lite irriterad över tempot. Det gick så enormt långsamt med låååånga filmsekvenser, men efter ett tag så vänjer man sig och inser att Kojima inte hade kunnat berätta sin historia på något annat sätt. Metal Gear Solid 4 är en interaktiv film med spelbara sekvenser emellanåt, men det är också en av de mest gripande, spännande och konspiratoriska upplevelser man kan utsätta sig själv för. För tittar man förbi ninjorna, robotarna, ninjarobotarna, vampyrerna, de kvasireligiösa dårfinkarna och annat löst pack, så finns det en berättelse som grundas i rädsla för att de som styr världen när som helst kan vända sig emot oss eller i värsta fall redan har gjort det. Kojima kanske inte har rätt i sina politiska teorier, men han målar upp ett senario som är både obehagligt och facinerande. Och detta gör att Metal Gear Solid 4 är ett spel som till skillnad från många andra faktiskt engagerar och tar ställning.
Lägg sedan till att Old Snake går att styra(vilket inte har funkat i tidigare spel i serien) och att spelet är snyggt och väldetaljerat, så har man ett klockrent spel som visar att spel visst kan vara kultur. Kanske tillochmed finkultur. Vad nu det är.
Nu när Metal Gear Solid 4 är lagt på hyllan, så kastar jag mig snabbt in i nästa obehagliga upplevelse; Alone in the Dark. Klippen man sett inför släppet har varit imponerande, men nu är frågan om det faktiskt finns ett spel under allt krimskrams. För det räcker inte med ett snyggt och koolt inventory(när man öppnar det så tittar spelkaraktären ner och öppnar sin rock och ser alla grejer hängandes i insidan av rocken) eller möjligheter att kombinera saker fritt, t.ex. en flaska, dubbelhäftande tejp och bensin till en självhäftande molotov-cocktail. Det måste finnas en story, bra karaktärer, spännande motstånd och något som motiverar dig att ta dig vidare i spelet. Alltså allt det som fanns med i Metal Gear Solid 4. Den som läser nästa blogginlägg får se.

Inga kommentarer: